Deze website gebruikt cookies

Wij maken op deze website gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om bezoek te analyseren en om je relevante boodschappen te tonen op social media. Door op 'Alles accepteren' te klikken geef je toestemming voor de plaatsing ervan en het verwerken van op deze wijze verkregen persoonsgegevens, zoals in ons privacy- & cookiestatement wordt vermeld.

Onze privacy- & cookiestatement:

David Umemoto over M.C. Escher
16 november 2019

David Umemoto over M.C. Escher

Afgelopen donderdag opende de nieuwe tentoonstelling David Umemoto: Architect van het onmogelijke in Escher in Het Paleis. David Umemoto is een Canadese beeldhouwer met een achtergrond in architectuur. Tot 9 februari 2020 worden zijn mysterieuze sculpturen van onmogelijke gebouwen in de tentoonstelling zij aan zij getoond met het werk van M.C. Escher.

David Umemoto

David Umemoto

De graficus is altijd al een invloed geweest op het werk van Umemoto:

'Ongeveer 17-18 jaar geleden kwam ik voor het eerst in aanraking met Eschers werk. Met een team van architecten en ontwerpers werkten we voor Cirque du Soleil aan nieuwe concepten voor entertainmentprojecten. Het idee was om een plek te creëren met unieke architectuur waar de bezoeker ‘door de spiegel’ heen zou kunnen gaan. Een meeslepende ervaring die voor je gevoel alleen in een andere wereld kan gebeuren. Dit was voor virtual reality en alle technische trucs die we nu tot onze beschikking hebben, dus het zou allemaal een integraal onderdeel van de architectuur zelf zijn. Uiteraard was Escher een van de belangrijkste inspiratiebronnen.'

David Umemoto, Gateway 2, 2019, Modern Shapes Gallery

David Umemoto, Gateway 2, 2019, Modern Shapes Gallery

M.C. Escher, Porta Maria dell'Ospidale, Ravello (Oude Kerk, Ravello), houtgravure, februari 1932

M.C. Escher, Porta Maria dell'Ospidale, Ravello (Oude Kerk, Ravello), houtgravure, februari 1932

'Recentelijk heb ik Giovanni Battista Piranesi (1720-1778) en Giorgio de Chirico (1888-1978) toegevoegd aan mijn lijstje van inspiratiebronnen. Ik denk dat een belangrijke verbindende factor van het werk van Escher, Piranesi en de Chirico is dat ze de ruimte naar hun hand kunnen zetten in abstracte of onmogelijke architectuurvormen, iets wat mij zeer inspireert. Architectuur is erg aanwezig in hun werk, net als in het mijne.'

David Umemoto, Stairway 5, 2018, Modern Shapes Gallery

David Umemoto, Stairway 5, 2018, Modern Shapes Gallery

M.C. Escher, Andere wereld, houtsnede en houtgravure in zwart, roodbruin en groen, gedrukt van drie blokken, januari 1947

M.C. Escher, Andere wereld, houtsnede en houtgravure in zwart, roodbruin en groen, gedrukt van drie blokken, januari 1947

'Mijn proces van het maken van kunst is ritmisch en intuïtief. Wanneer ik begin aan een nieuwe sculptuur heb ik een basisidee van wat het moet worden, maar meestal eindigt het totaal anders dan mijn oorspronkelijke gedachte. Ik denk dat Eschers invloed al lange tijd sluimerend aanwezig is in mijn onderbewustzijn. Grotendeels vergeet ik die aanwezigheid, maar toch blijft het van tijd tot tijd zichtbaar in mijn werk zonder dat ik er aan denk.'

David Umemoto, Stairway 12, 2019, Modern Shapes Gallery

David Umemoto, Stairway 12, 2019, Modern Shapes Gallery

M.C. Escher, Relativiteit, litho, juli 1953

M.C. Escher, Relativiteit, litho, juli 1953

Judith Kadee

Judith Kadee

Conservator

Deel:

Meer Escher vandaag

Sint-Niklaaskerk in Gent

Sint-Niklaaskerk in Gent

De zomermaanden van 1934 brachten Maurits, Jetta en hun twee zoons door in het 'kunstenaarsdorp' Sint-Idesbaldus. Het plaatsje herbergt meerdere musea, waaronder dat van de wereldberoemde surrealistische schilder Paul Delvaux. Escher had er een huis gehuurd, samen met zijn broer Eddy en schoonzus Irma. Tijdens deze vakantie in België gingen Escher en Jetta ook naar de steden Gent, Brugge en Doornik. Van de kathedralen van Gent en Doornik maakte Escher nog diezelfde vakantie een houtsnede.
Oog

Oog

Tussen 1946 en 1951 experimenteerde Escher diverse malen met de mezzotint-techniek. Deze boeide hem door de grote nuancering van licht naar donker die erin te bereiken is. Al voor de oorlog maakte hij daarvoor de eerste plannen. Hij was de techniek niet machtig en hij vroeg advies aan collega-kunstenaars als Jan Poortenaar en W.G. Hofker hoe hij het aan moest pakken. Schemering (Rome), uit mei 1946, is zijn eerste mezzotint en Vlakvulling I, uit maart 1951, zijn laatste. Het bleef bij een totaal van 8 mezzotints. De techniek bleek te bewerkelijk en tijdrovend voor de toch best geduldige Escher. De meest opvallende prent van de serie is Oog.
Het knippermoment van Waterval

Het knippermoment van Waterval

"Het verschrikkelijke knippermoment." Dat is de duiding die oud-conservator Micky Piller, tijdens een uitzending van VPRO-radioprogramma OVT, gaf aan het moment dat een beschouwer Eschers litho Waterval voor de tweede keer bekijkt. Water dat stroomt en van een verhoging naar beneden valt. Die waarneming is bij een eerste keer kijken zo gedaan. Maar bij de tweede keer kijken komt dat moment. Het moment waarop de hersenen eventjes kortsluiting maken en niet kunnen volgen wat er voor de ogen gebeurt. Het water stroomt omhoog. Het water stroomt omhoog? Waterval is hét werk waarmee Escher zijn kijkers het meest direct voor de gek houdt.