Bij Escher in Het Paleis kunt u altijd Eschers bekendste werken zien; Dag en nacht, Klimmen en dalen, Reptielen, Waterval, Prentententoonstelling, Relativiteit, Ontmoeting, Andere wereld, Hol en bol, etc. Echter besteden we natuurlijk ook aandacht aan de vele andere prenten uit zijn meer dan 50 jaar omspannende oeuvre. Maar voordat ze die aandacht krijgen en op zaal kunnen schitteren, hebben ze in het depot gewacht op hun beurt. Geduldig maar vastberaden.
Begin maart is er een nieuwe wissel geweest waarbij een aantal prenten weer is gaan ‘slapen’ en er een nieuwe serie schatten voor het voetlicht is gekomen. Een daarvan is de houtsnede De derde scheppingsdag. In de winter van 1925/1926 werkte Escher aan een serie van zes houtsneden over de schepping, ‘I sei giorni della creazione’. De serie kon op veel waardering rekenen, zowel in Nederland als in Italië waar hij ze in mei 1926 exposeerde. Naast dag drie hangen ook dag een, vijf en zes momenteel op zaal. Bij zijn initialen en datum sneed Escher voor elke prent uit deze serie ook de Genesisverwijzing. Voor De derde scheppingsdag is dat Genesis 1:9-13. Daarin staat dat God op dag drie de aarde, de zee, de planten en de bomen schiep. In een prachtige mix van zwart en wit, vorm en restvorm en yin en yang schept Escher zijn eigen versie van deze dag.