Deze website gebruikt cookies

Wij maken op deze website gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om bezoek te analyseren en om je relevante boodschappen te tonen op social media. Door op 'Alles accepteren' te klikken geef je toestemming voor de plaatsing ervan en het verwerken van op deze wijze verkregen persoonsgegevens, zoals in ons privacy- & cookiestatement wordt vermeld.

Onze privacy- & cookiestatement:

Stilleven en straat
24 maart 2018

Stilleven en straat

Maurits en Jetta hadden niet alleen een fantastische tijd tijdens hun reis over en rond de Middellandse Zee in het voorjaar van 1936, maar voor de kunstenaar was het avontuur ook een enorme bron van inspiratie. Om te betalen voor de reis had Escher aan de Italiaanse rederij Adria aangeboden van elke havenplaats een prent te maken en de rederij daarvan een paar afdrukken te geven. Adria kon die naar eigen behoeven gebruiken. Dat leidde tussen augustus 1936 en maart 1937 tot een hele serie nieuwe werken, waaronder de al eerder besproken Scheve toren van Pisa, Catania en Patrijspoort.

M.C. Escher, Stilleven en straat, houtsnede, maart 1937

M.C. Escher, Stilleven en straat, houtsnede, maart 1937

Ook Stilleven en straat is gebaseerd op de reis. Dit begon met een tekening van een straatje in de kustplaats Savona, die Escher op 10 juni maakte. Hij verwijst ernaar in zijn reisdagboek van 1936:

'Om 2 uur n.m. waren wij in Savona en ik vond een aardig oud straatje, tusschen hooge huizen, dat ik teekende vanaf de 1ste verdieping van een winkel.'

Eschers reisdagboek van 1936, met de aantekening over het straatje in Savona.

Eschers reisdagboek van 1936, met de aantekening over het straatje in Savona.

Waar de andere werken uit deze periode nog vrij realistisch waren, vormt deze houtsnede (samen met Stilleven met spiegel) het begin van Eschers zoektocht naar de optische illusie. Hij was al gewend om gelaagdheid in zijn landschappen en stadsgezichten aan te brengen, door de compositie op te bouwen met elementen die achter elkaar in het blikveld liggen. Maar in Stilleven en straat gebruikt hij de techniek om een schokeffect bij de kijker te creëren.

De tafel met voorwerpen op de voorgrond loopt direct door in het straatje erachter. De boeken lijken te leunen tegen de muren, waardoor ze zowel in je hand passen als vele meters hoog zijn. Hij verzacht deze overgang van dichtbij tot veraf, zonder middenstuk, door dezelfde diagonale structuur voor de tafel en de straat te gebruiken. We zien geen overgang en voelen die dus ook niet. Escher gaat uit van een handeling die iedereen al zo vaak gedaan heeft; je kijkt op vanuit het boek of de krant waarin je leest en je werpt een blik in de verte. Je laat het beeld even op je inwerken en ineens realiseer je je; dit kan helemaal niet! Door het beeld zo realistisch mogelijk op te bouwen, lukt het Escher om zijn kijkers op het verkeerde been te zetten.

Stilleven en straat is een illustratie van Eschers groeiende verlangen naar het onmogelijke, het wonderlijke.* Dat verlangen zou hem niet meer verlaten en leiden tot een serie meesterwerken die de wereld nog altijd doen verbazen.

Studie voor Stilleven en straat, potlood op papier, 1937

Studie voor Stilleven en straat, potlood op papier, 1937

M.C. Escher, Stilleven en straat, houtsnede, maart 1937 (detail)

M.C. Escher, Stilleven en straat, houtsnede, maart 1937 (detail)

M.C. Escher, Stilleven en straat, houtsnede, maart 1937 (detail)

M.C. Escher, Stilleven en straat, houtsnede, maart 1937 (detail)

M.C. Escher, Stilleven en straat, houtsnede, maart 1937 (detail)

M.C. Escher, Stilleven en straat, houtsnede, maart 1937 (detail)

M.C. Escher, Stilleven en straat, houtsnede, maart 1937 (detail)

M.C. Escher, Stilleven en straat, houtsnede, maart 1937 (detail)

Bronvermelding

[*] Wim Hazeu, M.C. Escher, Een biografie, Meulenhoff, 1998, blz. 200

Erik Kersten

Erik Kersten

Redacteur

Deel:

Meer Escher vandaag

Vogels verwelkomen de lente

Vogels verwelkomen de lente

Het weer wil nog niet echt meewerken maar het is toch echt zo: vandaag begint de Lente! Bij het werk van Escher denk je dan al snel aan vogels. Hij heeft er honderden gemaakt. In zijn houtsnedes, houtgravures en soms ook in een litho. Soms alleen maar meestal in een groep. Maar nog vaker in een hele vlakvulling, waarbij talloze vogels zijn bladspiegel vullen.
Klimmen en dalen

Klimmen en dalen

Op 18 maart 1960 legt Escher de laatste hand aan een van zijn meest iconische werken: de litho Klimmen en dalen. De prent was het resultaat van een bijzondere ideeënuitwisseling tussen de graficus en de Britse wiskundige Roger Penrose. Die laatste kwam voor het eerst in contact met M.C. Escher bij diens eenmanstentoonstelling in het Stedelijk Museum in 1954, die gehouden werd naar aanleiding van het Internationaal Mathematisch Congres dat jaar. Penrose was zwaar onder de indruk en hij begon al snel na te denken over zijn eigen onmogelijke beelden.
Albert Bosman en Bruno Ernst

Albert Bosman en Bruno Ernst

Vandaag begint de Boekenweek, een mooie gelegenheid om eens aandacht te besteden aan een fenomeen dat je steeds minder ziet: ex-librissen. Escher heeft er meerdere gemaakt in zijn leven, meestal voor vrienden en bekenden. De eerste maakte hij al op 17-jarige leeftijd, voor zijn eigen bibliotheek. Dit exemplaar, uit 1946, was voor zijn overbuurman in Baarn, ingenieur Albert Ernst Bosman. Dat moet een boekenworm geweest zijn, gezien het exemplaar dat Escher in deze ex-libris verwerkt. Hij wist het toen nog niet maar hij zou nog veel te danken hebben aan deze buurman. Bosman zou hem namelijk in contact brengen met Hans de Rijk. De man van de vele pseudoniemen.