Deze website gebruikt cookies

Wij maken op deze website gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om bezoek te analyseren en om je relevante boodschappen te tonen op social media. Door op 'Alles accepteren' te klikken geef je toestemming voor de plaatsing ervan en het verwerken van op deze wijze verkregen persoonsgegevens, zoals in ons privacy- & cookiestatement wordt vermeld.

Onze privacy- & cookiestatement:

Oneindigheid in een modderplas
10 februari 2018

Oneindigheid in een modderplas

'Draaiommetjes in het bos'*

Zo noemde Escher de wandelingen die hij vrijwel elke dag maakte na het avondeten. In de naoorlogse jaren bracht hij zo uren door in de Baarnsche en Vuursche bossen. Om zijn hoofd leeg te maken, maar ook om het te vullen met nieuwe ideeën voor prenten. Vanaf 1951 begon hij die ideeën ook op te schrijven in zijn agenda. Zo noteerde hij dat jaar het volgende:

'Sporen van auto- en fietsbanden perspectivisch gezien, diagonaalsgewijze; Glooiende verdieping met water gevuld: plas. Daarin weerspiegelt zich de maan.'

M.C. Escher, Modderplas, houtsnede in zwart, groen en bruin, gedrukt van drie blokken, februari 1952

M.C. Escher, Modderplas, houtsnede in zwart, groen en bruin, gedrukt van drie blokken, februari 1952

Dit idee zou hij in februari 1952 uitwerken tot de houtsnede Modderplas. Hij omschreef de prent later zo**:

'De wolkenloze avondhemel weerspiegelt zich in een modderplas die na een regenbui in een kuil van een bosweg is achtergebleven. Sporen van twee vrachtauto's, twee fietsen en twee voetgangers zijn in de drassige bodem afgedrukt.'

Aan zijn vriend Paul Kessler schreef hij over de prent***:

'Een weliswaar zeer impressionistisch aandoend gegeven voor mijn doen, maar waarvan het symbool mij boeide op de wijze van Antoine de Saint-Exupery die ergens in Terre des Hommes zegt: Une mare en relation avec la lune révèle des parentés cachées (Een plas in relatie tot de maan onthult verborgen verbanden).'

Escher was bekend met het werk van de Franse vliegenier-schrijver die in 1944 plotseling verdween tijdens een verkenningsvlucht boven de Middellandse Zee. De naam van Antoine de Saint-Exupéry is vooral verbonden aan dat ene boekje: Le Petit Prince. Maar hij schreef meer geprezen boeken. In Terre des Hommes roept hij de mensheid op om haar verantwoordelijkheid serieus te nemen en solidair te zijn met elkaar. Geïnspireerd door dat boek richtte Edmond Kaiser in 1960 de gelijknamige NGO op. Voor Escher vormde het boek, in de vorm van de quote, dus ook een inspiratie****. Een inspiratie die hij in eerste instantie ook letterlijk vastlegde: hij sneed de quote in het houtblok en in de kleine eerste serie afdrukken is hij ook te zien. Later verwijderde hij hem weer van het blok. Het ging tegen zijn gewoonte in om lagen en betekenissen in zijn werk zoveel mogelijk uit te leggen.

M.C. Escher, Pineta van Calvi, Corsica, houtsnede in lichtgrijs, donkergrijs en zwart, gedrukt van drie blokken, juni 1933

M.C. Escher, Pineta van Calvi, Corsica, houtsnede in lichtgrijs, donkergrijs en zwart, gedrukt van drie blokken, juni 1933

De onwaarschijnlijk mooi getroffen zilveren glans van de volle maan in Modderplas bereikte hij door voor de lucht een heel licht groen te gebruiken dat voor het oog naar grijs neigt. De maan zelf is daaruit perfect rond weggestoken. Weerspiegeld in de plas zijn de takken van de Corsicaanse den te zien. Een boom die Escher waarschijnlijk niet in de Baarnse bossen had aangetroffen, maar wel op een andere plek. In zijn prent Pineta van Calvi zijn dezelfde bomen te zien. Ze zijn typerend voor het Corsicaanse landschap dat hij meerdere malen had doorkruist.

Heinz Polzer, beter bekend als zanger, dichter en tekstschrijver drs. P, bezat een afdruk van Modderplas. Polzer en Escher waren bevriend geraakt nadat Polzer de graficus een brief stuurde in oktober 1952, waarin hij zijn bewondering voor Escher uitte. Ze bleven elkaar met regelmaat brieven schrijven tot Eschers dood in 1972.

Een plas in het bos; een schijnbaar eenvoudig gegeven, maar juist daardoor is Modderplas een sterk filosofische prent over verstilling, natuur, reflectie en herinnering.***** Escher toont ons de oneindigheid van het heelal met de van sporen voorziene modder als grillige omlijsting.

Lees meer over Modderplas in dit verhaal van oud-conservator Micky Piller.

Bronvermelding

[*], [**], [***], [****] en [*****] Wim Hazeu, M.C. Escher, Een biografie, Meulenhoff, 1998, blz. 340-341

Erik Kersten

Erik Kersten

Redacteur

Deel:

Meer Escher vandaag

Samuel Jessurun de Mesquita, 1944

Samuel Jessurun de Mesquita, 1944

Op 31 januari 1944 werd Samuel Jessurun de Mesquita door de Duitsers opgepakt. Hij overleed op 11 februari in Auschwitz. De Mesquita was Eschers leermeester, de man die hem ervan wist te overtuigen een carrière in de grafische kunsten te beginnen. In een interview met Bibeb in Vrij Nederland van april 1968 sprak Escher over de oorlog en over De Mesquita:
'Ik heb nog steeds de grootste moeite met de moffen. Duits kan ik niet horen. Ik was niet bij het verzet betrokken, maar ik had veel joodse vrienden die vermoord zijn. Mijn oude leermeester De Mesquita. Hij wou niet onderduiken. Ze waren Portugese joden de de moffen hadden altijd gezegd, die behoren tot de elite. Op een nacht zijn ze met z'n allen weggehaald..'
Scarabeeën

Scarabeeën

U heeft nog een paar weken om een aantal bijzondere houtgravures en houtsnedes van Escher te zien in Het Paleis. Op 28 februari gaan ze weer het depot in en dan komen er weer aantal nieuwe schatten tevoorschijn. Eerder bespraken we al de houtgravure Sprinkhaan en de houtsnede Kathedraal van Doornik. Vandaag is er aandacht voor Scarabeeën, een houtgravure uit april 1935.
Gedichtendag 2018

Gedichtendag 2018

Het is vandaag Gedichtendag, de start van de Poëzieweek. Escher was geen dichter maar hij had wel een poëtische geest. Dat moet wel, gezien zijn duizelingwekkende oeuvre. Zijn werk leent zich ook uitermate goed als onderwerp voor een gedicht. Ter ere van Gedichtendag besteden we aandacht aan een bijzondere uitgave over Escher waarvan het titelblad dichtbij een gedicht komt. In 1958 verscheen bij de bibliofiele Stichting De Roos zijn boek Regelmatige vlakverdeling. Deze zeer bijzondere uitgave is het bekendste en antiquarisch meest kostbare boek van deze stichting, die literaire uitgaven voor bibliofielen maakte in een oplage van 175 exemplaren.
'Een graficus heeft in zijn wezen iets van een troubadour;'