De onwaarschijnlijk mooi getroffen zilveren glans van de volle maan in Modderplas bereikte hij door voor de lucht een heel licht groen te gebruiken dat voor het oog naar grijs neigt. De maan zelf is daaruit perfect rond weggestoken. Weerspiegeld in de plas zijn de takken van de Corsicaanse den te zien. Een boom die Escher waarschijnlijk niet in de Baarnse bossen had aangetroffen, maar wel op een andere plek. In zijn prent Pineta van Calvi zijn dezelfde bomen te zien. Ze zijn typerend voor het Corsicaanse landschap dat hij meerdere malen had doorkruist.
Heinz Polzer, beter bekend als zanger, dichter en tekstschrijver drs. P, bezat een afdruk van Modderplas. Polzer en Escher waren bevriend geraakt nadat Polzer de graficus een brief stuurde in oktober 1952, waarin hij zijn bewondering voor Escher uitte. Ze bleven elkaar met regelmaat brieven schrijven tot Eschers dood in 1972.
Een plas in het bos; een schijnbaar eenvoudig gegeven, maar juist daardoor is Modderplas een sterk filosofische prent over verstilling, natuur, reflectie en herinnering.***** Escher toont ons de oneindigheid van het heelal met de van sporen voorziene modder als grillige omlijsting.
Lees meer over Modderplas in dit verhaal van oud-conservator Micky Piller.