Deze website gebruikt cookies

Wij maken op deze website gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om bezoek te analyseren en om je relevante boodschappen te tonen op social media. Door op 'Alles accepteren' te klikken geef je toestemming voor de plaatsing ervan en het verwerken van op deze wijze verkregen persoonsgegevens, zoals in ons privacy- & cookiestatement wordt vermeld.

Onze privacy- & cookiestatement:

Samuel Jessurun de Mesquita, 1944
31 januari 2018

Samuel Jessurun de Mesquita, 1944

Op 31 januari 1944 werd Samuel Jessurun de Mesquita door de Duitse bezetter opgepakt. Hij overleed op 11 februari in Auschwitz. De Mesquita was Eschers leermeester, de man die hem ervan wist te overtuigen een carrière in de grafische kunsten te beginnen.

Samuel Jessurun de Mesquita, Zelfportret, houtsnede, 1917. Collectie: Kunstmuseum Den Haag

Samuel Jessurun de Mesquita, Zelfportret, houtsnede, 1917. Collectie: Kunstmuseum Den Haag

M.C. Escher, Bij Mesquita in de klas, houtsnede, 1920 of 1921

M.C. Escher, Bij Mesquita in de klas, houtsnede, 1920 of 1921

In een interview met Bibeb in Vrij Nederland van april 1968 sprak Escher over de oorlog en over De Mesquita:

'Ik heb nog steeds de grootste moeite met de moffen. Duits kan ik niet horen. Ik was niet bij het verzet betrokken, maar ik had veel joodse vrienden die vermoord zijn. Mijn oude leermeester De Mesquita. Hij wou niet onderduiken. Ze waren Portugese joden de de moffen hadden altijd gezegd, die behoren tot de elite. Op een nacht zijn ze met z'n allen weggehaald. Zijn zoon Jaap, een knappe jongen, werkte dag en nacht... Hij ging vaak naar de moffen toe om met hen te spreken over z'n voorouders. Ze waren niet van adel, maar toch bijna... Op een slechte dag waren ze opeens weg. In '44, in de hongerwinter. Ik wou ze wat brengen, appels... Ik ben hun woning ingelopen. De ramen waren kapot op de eerste verdieping. De buren zeiden: weet u het niet? De Mesquita's zijn weggehaald.

Dit (een tekening) lag op de voer met spijkerafdrukken van de laarzen van de moffen erin. Het lag onder de trap. En in z'n atelier was alles overhoop, alles op de grond. Tweehonderd prenten heb ik mee naar huis genomen. Later zijn ze tentoongesteld in het Stedelijk Museum. (Beeldhouwer Jobs) Wertheim van 'Kunstbezit' heeft hem nog als metgezel gehad in Westerbork. Wertheim is de dans ontsprongen, de De Mesquita's zijn weggevoerd. Nu kan je wel hoog of laag springen, die dingen zijn niet te vergeten. Ik kan het niet. Ik heb nog steeds de grootste moeite met die moffen. Midden in de nacht weggevoerd. Hij zwaar ziek. Midden in de nacht weggehaald. En hij had gered kunnen worden. Ik heb zo bij hen aangedrongen. Nee, hij werd beschermd zei hij. Waarom zou hij onderduiken? Later heb ik mezelf verwijten gemaakt, maar ze wouen niet. Jaap had bij die besprekingen met de moffen er allerlei stambomen bijgehaald. Ze waren van halve adel. De moffen vonden dat indrukwekkend. Ze kwamen hun huis bijna niet uit. Verschrikkelijk hoor, zulke lieve mensen, als geslacht vee weggevoerd.'

Samuel Jessurun de Mesquita (1868–1944)
Tekenaar, graficus, sierkunstenaar
Bestandscatalogus, uitgeverij WBooks en Gemeentemuseum Den Haag, vormgeving Beukers Scholma

Samuel Jessurun de Mesquita (1868–1944) Tekenaar, graficus, sierkunstenaar Bestandscatalogus, uitgeverij WBooks en Gemeentemuseum Den Haag, vormgeving Beukers Scholma

Samuel Jessurun de Mesquita, Olifant, ets, 1916. Collectie: Kunstmuseum Den Haag

Samuel Jessurun de Mesquita, Olifant, ets, 1916. Collectie: Kunstmuseum Den Haag

Samuel Jessurun de Mesquita, Jongenskopje (Jantje Scherpenzeel), houtsnede, 1927. Collectie: Kunstmuseum Den Haag

Samuel Jessurun de Mesquita, Jongenskopje (Jantje Scherpenzeel), houtsnede, 1927. Collectie: Kunstmuseum Den Haag

Samuel Jessurun de Mesquita, Hoornuil, houtsnede, 1915. Collectie: Kunstmuseum Den Haag

Samuel Jessurun de Mesquita, Hoornuil, houtsnede, 1915. Collectie: Kunstmuseum Den Haag

Samuel Jessurun de Mesquita, Aronskelken, houtsnede, 1919. Collectie: Kunstmuseum Den Haag

Samuel Jessurun de Mesquita, Aronskelken, houtsnede, 1919. Collectie: Kunstmuseum Den Haag

Erik Kersten

Erik Kersten

Redacteur

Deel:

Meer Escher vandaag

Scarabeeën

Scarabeeën

U heeft nog een paar weken om een aantal bijzondere houtgravures en houtsnedes van Escher te zien in Het Paleis. Op 28 februari gaan ze weer het depot in en dan komen er weer aantal nieuwe schatten tevoorschijn. Eerder bespraken we al de houtgravure Sprinkhaan en de houtsnede Kathedraal van Doornik. Vandaag is er aandacht voor Scarabeeën, een houtgravure uit april 1935.
Gedichtendag 2018

Gedichtendag 2018

Het is vandaag Gedichtendag, de start van de Poëzieweek. Escher was geen dichter maar hij had wel een poëtische geest. Dat moet wel, gezien zijn duizelingwekkende oeuvre. Zijn werk leent zich ook uitermate goed als onderwerp voor een gedicht. Ter ere van Gedichtendag besteden we aandacht aan een bijzondere uitgave over Escher waarvan het titelblad dichtbij een gedicht komt. In 1958 verscheen bij de bibliofiele Stichting De Roos zijn boek Regelmatige vlakverdeling. Deze zeer bijzondere uitgave is het bekendste en antiquarisch meest kostbare boek van deze stichting, die literaire uitgaven voor bibliofielen maakte in een oplage van 175 exemplaren.
'Een graficus heeft in zijn wezen iets van een troubadour;'
Twee snijdende vlakken

Twee snijdende vlakken

Vissen en vogels zijn de favoriete dieren van Escher. Althans, dat zou je concluderen als je zijn werk bekijkt. Toen hij eind jaren 30 flink aan het experimenteren was met vlakvullingen kwam hij al snel uit bij de vorm van een vis of een vogel. Die lenen zich goed voor het pas- en meetwerk dat hoort bij de techniek. Daarom komen ze steeds terug.