Deze website gebruikt cookies

Wij maken op deze website gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om bezoek te analyseren en om je relevante boodschappen te tonen op social media. Door op 'Alles accepteren' te klikken geef je toestemming voor de plaatsing ervan en het verwerken van op deze wijze verkregen persoonsgegevens, zoals in ons privacy- & cookiestatement wordt vermeld.

Onze privacy- & cookiestatement:

Kubus met banden
23 februari 2018

Kubus met banden

Hol en bol (1955) is een van Eschers bekendste werken. Het is een verhalende prent die hij vol heeft gestopt met elementen die voor twee interpretaties vatbaar zijn. Bijna twee jaar later, in februari 1957, maakte hij een litho over hetzelfde onderwerp, maar het beeld is hier een stuk kernachtiger.

M.C. Escher, Kubus met banden, litho, februari 1957

M.C. Escher, Kubus met banden, litho, februari 1957

Kubus met banden combineert een kubus die maar één interpretatie toelaat met een aantal objecten die zowel hol als bol en voor als achter kunnen zijn. Twee ellipsen die elkaar loodrecht snijden zijn verbreed tot banden. Elk van de vier halve ellipsen kan nu zowel naar de beschouwer toe of van de beschouwer af zijn gekeerd en elk snijpunt laat verschillende interpretaties toe. De versieringen op de banden kunnen we zien als uitstekende halve bolletjes met in het midden een kuiltje òf als kuiltje met middenin een half bolletje.

Vergeleken met Hol en bol lijkt dit een eenvoudige prent, maar schijn bedriegt, zoals Escher consequent laat zien in zijn werk. Door de dubbele interpretaties met een paar eenvoudige vormen uit te lokken, blijf je als kijker voortdurend speuren naar de logica achter deze Möbiusbanden vol kraters en/of Toffifee snoepjes.

Erik Kersten

Erik Kersten

Redacteur

Deel:

Meer Escher vandaag

Sint Vincent, martelaar

Sint Vincent, martelaar

U heeft nog een paar weken om een aantal bijzondere houtgravures en houtsnedes van Escher te zien in Het Paleis. Op 12 maart gaan ze weer het depot in en dan komen er weer aantal nieuwe schatten tevoorschijn. Eerder bespraken we Sprinkhaan, Kathedraal van Doornik en Scarabeeën. Vandaag is er aandacht voor de houtsnede Sint Vincent, martelaar.
Valentijnsdag 2018

Valentijnsdag 2018

Op deze pagina uit Maurits' eigen fotoalbum spat het geluk ervan af. Hij en Jetta kennen elkaar sinds de lente van 1923. In een pension in Ravello hadden ze elkaar ontmoet en in de maanden erna groeide de liefde. Al snel worden er huwelijksplannen gesmeed, hoewel dat vooral onder druk van beider ouders was. Het liefst hadden ze samen nog een tijdje zonder ballast de wereld ontdekt. Als Jetta in november 1923 met haar ouders naar Rome verhuist, gaat Maurits met ze mee. Hij kan haar niet missen. Deze serie is op 27 januari 1924 gemaakt in (waarschijnlijk) het huis van de familie Umiker aan de Via Nicotera in Rome. De uithangende lakens vormen een geïmproviseerde achtergrond voor de geliefden en de blikken die ze uitwisselen.
Oneindigheid in een modderplas

Oneindigheid in een modderplas

'Draaiommetjes in het bos'
Zo noemde Escher de wandelingen die hij vrijwel elke dag maakte na het avondeten. In de naoorlogse jaren bracht hij zo uren door in de Baarnsche en Vuursche bossen. Om zijn hoofd leeg te maken maar ook om het te vullen met nieuwe ideeën voor prenten. Vanaf 1951 begon hij die ideeën ook op te schrijven in zijn agenda. Zo noteerde hij dat jaar het volgende:
'Sporen van auto- en fietsbanden perspectivisch gezien, diagonaalsgewijze; Glooiende verdieping met water gevuld: plas. Daarin weerspiegelt zich de maan.'
Dit idee zou hij in februari 1952 uitwerken tot de houtsnede Modderplas. Hij omschreef de prent later zo:
'De wolkenloze avondhemel weerspiegelt zich in een modderplas die na een regenbui in een kuil van een bosweg is achtergebleven. Sporen van twee vrachtauto's, twee fietsen en twee voetgangers zijn in de drassige bodem afgedrukt.'