
Geniale grafici
Wij maken op deze website gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om bezoek te analyseren en om je relevante boodschappen te tonen op social media. Door op 'Alles accepteren' te klikken geef je toestemming voor de plaatsing ervan en het verwerken van op deze wijze verkregen persoonsgegevens, zoals in ons privacy- & cookiestatement wordt vermeld.
Onze privacy- & cookiestatement:
Hieronder kunt u kiezen voor welke doeleinden u cookies op de website van Escher in Het Paleis wilt toestaan.
De beroemdste graficus van Nederland is zonder twijfel M.C. Escher. Met zijn grafiek vol optische illusies neemt hij een unieke plek in binnen de nationale én internationale kunstgeschiedenis. Maar hij was niet de enige Nederlandse graficus van belang. In de tentoonstelling Geniale grafici: Escher en zijn tijdgenoten bij Escher in Het Paleis staat de grafiek van Eschers Nederlandse tijdgenoten centraal. In samenwerking met Kunstmuseum Den Haag laat de tentoonstelling de veelzijdigheid van de Nederlandse grafiek aan de hand van prenten van Eschers vrienden, bekenden en leermeesters zien. Ook wordt het werk van andere kunstenaars getoond, die kleur gaven aan de tijd waarin Escher zich ontwikkelde tot een groots graficus.
Jacoba van Heemskerck, Oude man, litho, 1906-1907. Collectie Kunstmuseum Den Haag
Julie de Graag, Hondenkop, houtsnede, 1920. Collectie Kunstmuseum Den Haag
Grafiek is een kunstvorm die creativiteit, ambacht en traditie koppelt aan technische uitdagingen. Aan het eind van de 19
en het begin van de 20
eeuw werden er in Nederland veel prenten gemaakt. Het grafische vak leefde. Het werk werd in oplage gemaakt en werd daardoor makkelijk verspreid. Dat maakte grafiek geliefd, ook bij kunstenaars die bekend waren door andere kunstdisciplines. Zo kozen beroemde namen als H.W. Mesdag en Jozef Israëls ook voor grafiek en maakten ze naast hun schilderijen ook litho's en etsen. M.C. Escher omringde zich graag met kunstenaars die het vak echt omarmden, zoals leermeesters Samuel Jessurun de Mesquita en Richard Roland Holst, en vrienden als Gerd Arntz en Paul Citroen.
Jan Hendrik Weissenbruch, Landschap met ondergaande zon, litho, 1867. Collectie Kunstmuseum Den Haag
Hendrik Willem Mesdag, Dreigende bui boven het strand, litho, ongedateerd. Collectie Kunstmuseum Den Haag
Richard Roland Holst, Schetsontwerp voor portret in gebrand glas, litho, 1916. Collectie Kunstmuseum Den Haag
Matthijs Maris, Kop van een meisje met sluier, ets, circa 1883-1888. Collectie Kunstmuseum Den Haag
Van landschappen tot portretten, van gebouwen tot geometrische vormen: Geniale grafici brengt van 3 maart tot en met 5 september 2021 het werk van 43 genadeloze grafici samen met het werk van M.C. Escher. Prenten van o.a. Piet Mondriaan, Matthijs Maris, Jan Mankes, Isaac Israëls, Jan Toorop, Jacoba van Heemskerck, H.N. Werkman en César Domela bieden een doorsnede van de Nederlandse grafiek aan het eind van de 19
en het begin van de 20
eeuw. De grafiek van deze tijdgenoten bevat veelal dezelfde thema’s als die van Escher, maar vaak met een totaal ander eindresultaat. Ontdek in Escher in Het Paleis hoe veelzijdig de grafische kunst kan zijn.
Gerd Arntz, Top-end, linoleumsnede, 1968. Collectie Kunstmuseum Den Haag
Samuel Jessurun de Mesquita, Hoornuil, houtsnede, 1915. Collectie Kunstmuseum Den Haag
Geniale grafici
Geniale grafici
Geniale grafici
Geniale grafici
Geniale grafici
Geniale grafici
Geniale grafici