Ontmoeting, van mei 1944, en Reptielen zijn de bekendere werken die Escher tijdens de oorlog heeft gemaakt. Hij beschrijft Ontmoeting zo*:
“Uit de grijze wanden van een achterwand ontwikkelt zich een gecompliceerd patroon van witte en zwarte mensfiguurtjes. Aangezien mensen die willen leven op z’n minst een vloer nodig hebben om op te lopen, werd er een voor hen ontworpen, met een cirkelvormig gat in het midden opdat nog zoveel mogelijk van de achterwand zichtbaar blijft. Daardoor zijn zij tevens gedwongen om in een kring te lopen en elkaar op de voorgrond te ontmoeten: een witte optimist en een zwarte pessimist die elkaar de hand reiken.”
De optimist heeft zijn hand open, als teken van vriendschap. De pessimist heft zijn vinger, als waarschuwing. Toch schudden ze elkaar de hand, wat de print iets bemoedigends geeft in deze oorlogstijden.
Bronvermelding
[*] M.C. Escher, Grafiek en tekeningen, TASCHEN/Librero, 2001, blz. 11