Op 1 maart 1958 overleed Giacomo Balla, een van de belangrijkste kunstenaars van het futurisme. Waarschijnlijk kende Escher hem niet persoonlijk maar hij was wel bekend met zijn werk. Er zijn een aantal verrassende overeenkomsten tussen de futurist Balla en het vroege werk van de graficus Escher. Daarover verderop meer.
Het futurisme is een van oorsprong Italiaanse kunststroming die slechts kort bestond, van 1909 tot het moment dat Italië zich in 1915 in de Eerste Wereldoorlog stortte, maar wel een bijzondere plaats in de kunstgeschiedenis inneemt. Dat komt door de ambitie die de futuristen uitstraalden en de expliciete politieke kant van de beweging. Het futurisme stond voor een totale vernieuwing van de samenleving, waarbij al het oude plaats moest maken voor het nieuwe. Geweld was daarbij geoorloofd en oorlog was een prima middel om de zaak te versnellen. De ideeën van het futurisme stonden daarmee aan de basis van het Italiaanse fascisme. Futuristische kunstenaars omarmden de toekomst. Het fascisme, dat opkwam toen het futurisme op zijn einde liep, pakte die handschoen op.
“We vernietigen de musea, de bibliotheken, elk type academie. We zullen de oorlog verheerlijken (’s werelds enige hygiëne) en ook het militarisme, het patriottisme, het vernietigende gebaar van vrijheidsbrengers, de mooie ideeën die de moeite waard zijn om voor te sterven, en de minachting van de vrouw.”
Er zouden meer manifesten volgen. Op 11 februari 1910 ondertekenden Umberto Boccioni, Carlo Carrà, Gino Severini, Luigi Russolo en Giacomo Balla het Manifesto dei pittori futuristi (Manifest van de futuristische schilderkunst). Op 2 april van datzelfde jaar volgde het technisch manifest (La pittura futurista. Manifesto tecnico), waarin beschreven werd dat waarnemingen niet bestaan uit een stilstaand beeld, maar dat de omgeving continu in beweging is. De schilderkunst moet daarom beweging en dynamiek weergeven. Daarmee sloot het futurisme aan op het kubisme, de kunststroming die eerder al probeerde om beweging en meerdere standpunten tegelijk in één beeld te vatten. Marinetti zou de lijn tussen het futurisme en het fascisme in 1919 verder vormgeven toen hij Il manifesto dei fasci italiani di combattimento schreef, het manifest van de Italiaanse fascistische partij van leider Benito Mussolini.
Escher en zijn gezin hadden de eerste jaren nog weinig last van de fascisten. Maar dat veranderde toen die zich steeds luider gingen manifesteren, waarbij ook de jeugd steeds meer meegenomen werd. Ook zijn zonen moesten fascistische uniformen gaan dragen. Zo was het gezin in het voorjaar van 1933 in Rapallo, ten oosten van Genua. Ze woonden daar omdat Escher hun woning in Rome had verhuurd aan het Nederlandse echtpaar Pierson. Zoon George ging in Rapallo naar school. Als scholier moest hij meemarcheren met de leden van de Balilla, de jeugdbeweging van de Italiaanse fascisten. In hun zwarte overhemd, om de nek geknoopte zakdoeken, korte broek en met het kenmerkende hoofddeksel (dat lijkt op een fez) waren ze niet te missen. Maurits en Jetta hadden er grote moeite mee. Uiteindelijk kozen ze er in 1935 voor om Rome te verlaten voor Zwitserland. Een jaar voor het verbond van de Italiaanse fascisten en de Duitse NSDAP.