Nog nooit getoonde foto’s uit het persoonlijke archief van Maurits Cornelis Escher. De graficus gebruikte fotografie als inspiratie en als onderdeel van zijn voorstudies. Dit was voor het eerst te zien in de tentoonstelling Escher, close up.
"Eén grijze massa", was het oordeel van Erica Terpstra over de toehoorders van de troonrede. In 1977 besloot zij dit te veranderen, als pas gekozen kamerlid droeg zij een hoed. Als eerbetoon aan de Koningin en om een beetje vrolijkheid te brengen. Dit sloeg aan en een traditie was geboren.
In de zomer van 2016 lieten we zien hoe Escher zijn vakanties doorbracht. Maurits Cornelis Escher had zijn hele leven een grote voorliefde voor de kust. In de Balzaal van Het Paleis was een selectie van Eschers vakantiefoto’s te zien. Ook toonden we badkostuums uit de jaren twintig en dertig, uit de collectie van Kunstmuseum Den Haag (toen: Gemeentemuseum Den Haag). Als kers op de taart was het mogelijk om je te fotograferen in ouderwets strandtenue.
Voor het eerst maakten twee Nederlandse musea vanuit hun totaal verschillende achtergrond een gemeenschappelijke expositie waarin een vergelijking tussen de islamitische kunst en het werk van M.C. Escher centraal stond: Escher & Schatten uit de Islam in Escher in Het Paleis en Escher meets Islamic Art in het Tropenmuseum.