De werken van Maurits C. Escher zijn wereldberoemd, maar uit nieuw onderzoek blijkt dat er toch nog genoeg nieuws valt te ontdekken. De tentoonstelling Verwondering wierp een nieuw licht op het werk van Escher. Escher in Het Paleis toonde het verband tussen de realiteit van Eschers oude HBS in Arnhem en prenten die hij dertig jaar later maakte.
De kunst van de graficus M.C. Escher vormt een inspiratiebron voor talloze creatievelingen, van architecten tot rocksterren, van wiskundigen tot grafisch ontwerpers en van scholieren tot kunstenaars. Ook illustrator en prentenboekmaker Wouter van Reek liet zich door Escher inspireren. In zijn nieuwste prentenboek, Nadir en Zenith in de wereld van Escher, gaan lezers op avontuur met de hoofdpersonen Nadir en Zenith. Ze belanden in de wondere wereld van Escher, vol eindeloze trappen en onmogelijke gebouwen. In de zomertentoonstelling van 2019 kwam die wereld nog sterker tot leven.
Escher in het Paleis toonde een serie bijzondere sculpturen van de Nederlandse wiskundige en beeldend kunstenaar Rinus Roelofs (Hengelo, 1954). Uitgangspunt voor het werk van Roelofs is zijn fascinatie voor wiskunde. Of om preciezer te zijn: zijn fascinatie voor wiskundige structuren. Wiskundige structuren zijn overal om ons heen te vinden. We kunnen ze overal in ons dagelijks leven zien.
In 2018 was Den Haag in de ban van het festival Analog Patterns, een festival geïnitieerd door de Grafische Werkplaats met als onderwerp: patronen. Escher in Het Paleis sloot bij dit festival aan met de tentoonstelling Once upon a time... van Christie van der Haak en Suzan Drummen in de balzaal en 'groene zaal' van het Paleis.
Elk najaar sluit Escher in Het Paleis aan bij de festiviteiten rond Prinsjesdag. Dit jaar was het thema van het Prinsjesfestival: Tijd om elkaar te vinden. Het was een goede aanleiding om Koningin-moeder Emma eens extra voor het voetlicht te brengen. Dat deden we in samenwerking met het Nationaal Archief.