In Grandioos Glas toonde Escher in Het Paleis het mooiste optisch glas uit de collectie van Stichting Modern Glas in samenwerking met Kunstmuseum Den Haag. De glassculpturen uit Tsjechië en Slowakije vergroten, verkleinen en verkleuren alles om zich heen en bieden een nieuwe blik op de wereld.
Twee kunstenaars, twee disciplines, maar een gelijke voorliefde voor raadselachtige architectuur. In de winter van 2019/2020 bracht Escher in Het Paleis voor het eerst het werk van de kunstenaar M.C. Escher (1898 – 1972) samen met de sculpturen van hedendaags kunstenaar en architect David Umemoto (1975).
De werken van Maurits C. Escher zijn wereldberoemd, maar uit nieuw onderzoek blijkt dat er toch nog genoeg nieuws valt te ontdekken. De tentoonstelling Verwondering wierp een nieuw licht op het werk van Escher. Escher in Het Paleis toonde het verband tussen de realiteit van Eschers oude HBS in Arnhem en prenten die hij dertig jaar later maakte.
De kunst van de graficus M.C. Escher vormt een inspiratiebron voor talloze creatievelingen, van architecten tot rocksterren, van wiskundigen tot grafisch ontwerpers en van scholieren tot kunstenaars. Ook illustrator en prentenboekmaker Wouter van Reek liet zich door Escher inspireren. In zijn nieuwste prentenboek, Nadir en Zenith in de wereld van Escher, gaan lezers op avontuur met de hoofdpersonen Nadir en Zenith. Ze belanden in de wondere wereld van Escher, vol eindeloze trappen en onmogelijke gebouwen. In de zomertentoonstelling van 2019 kwam die wereld nog sterker tot leven.
Escher in het Paleis toonde een serie bijzondere sculpturen van de Nederlandse wiskundige en beeldend kunstenaar Rinus Roelofs (Hengelo, 1954). Uitgangspunt voor het werk van Roelofs is zijn fascinatie voor wiskunde. Of om preciezer te zijn: zijn fascinatie voor wiskundige structuren. Wiskundige structuren zijn overal om ons heen te vinden. We kunnen ze overal in ons dagelijks leven zien.